top of page

ZOEKEN

100 resultaten gevonden

  • Gita Jayanti

    De Bhagavad Gita is een bijzonder heilig geschrift. Het is bijzonder omdat dit een van de meest laagdrempelige teksten is die zowel in het geloof als ook in het leven de juiste handvaten biedt. Bhagavad Gita betekent ‘het lied van de Heer’ en is door de Heer Krishna ongeveer 5000 jaar geleden uitgesproken aan Arjun op het slagveld van Kurukshetra (dicht bij het huidige New Delhi). De Bhagavad Gita bestaat uit 18 hoofdstukken met in totaal 700 verzen en maakt deel uit van de Mahabharata, geschreven door de wijze Veda Vyasa. Op Gita Jayanti (de 11e dag van de lichte helft van de maand Margasirsha) wordt de Bhagavad Gita en haar eenvoudig toegankelijke kennis gevierd. Waarom is het gesprek tussen Arjun en Krishna vandaag de dag nog zo populair? In dit artikel staan een aantal onderdelen die ook voor jou (de Arjun van vandaag) van toepassing kunnen zijn. Een fijne Gita Jayanti! De juiste keuze De Bhagavad Gita begint op het moment dat Arjun, een van de vijf Pandava broers, op het slagveld Kurukshetra zijn tegenstanders aanschouwde. De tegenstanders bestonden uit familieleden en Arjun raakte hierdoor in paniek. Hij wist niet meer of het de juiste keuze (volgens de Dharma) was om tegen zijn familie te vechten. De alwetende Shri Krishna, zijn goede vriend, was in deze strijd zijn wagenmenner. Ondanks dat Arjun vele jaren kennis heeft weten te vergaren in zijn leven, kwam het bij hem zelfs tot een emotionele breakdown op het moment supreme. Je kunt zeggen dat zijn emoties de overhand namen, of gaf hij de overhand aan zijn emoties? Emoties zien we vaak als iets dat ons overkomt, maar een goed getrainde geest zorgt ervoor dat de emoties onder controle is. Wanneer je geleidt door je emoties (enorme blijdschap of boosheid) een keuze maakt, zal dat (op de lange termijn) niet tot de juiste beslissing leiden. Karma yoga De Bhagavad Gita behandelt met name de drie vormen van yoga: karma (handelen) yoga, gyana (kennis) yoga en bhakti (toewijding) yoga. Met yoga (spreek uit: yog, met g van good) wordt hier niet de fysieke yoga bedoeld, zoals de zithoudingen en ademhaling reguleren. Hier wordt yoga in de brede zin van het woord bedoeld. Yoga betekent in de Bhagavad Gita een levenswijze. De verschillende levenswijzen worden in de Bhagavad Gita beschreven en zullen hieronder worden uitgelegd. De Bhagavad Gita vertelt dat we onze karma (=handelen) het beste kunnen doen zonder gehecht te raken aan de vruchten daarvan. De vruchten (ofwel resultaat) van ons handelen zijn vaak ook de reden van onze acties. Maar hierdoor kunnen we juist enorm blij of teleurgesteld raken met het resultaat. Dit houdt onze geest bezig met emoties en onbalans. Het derde hoofdstuk van de Bhagavad Gita behandeld deze karma yoga in detail. यस्त्विन्द्रियाणि मनसा नियम्यारभतेऽर्जुन | कर्मेन्द्रियै: कर्मयोगमसक्त: स विशिष्यते || 7|| yastvindriyanimanasaniyamyarabhate ’rjuna karmendriyaih karma-yogamasaktah sa vishishyate Maar degene (karma yogi’s) die hun zintuigen (gyaanindriya) beheersen met hun geest, O Arjun, en hun “werk”organen (spraak, handen, voeten, uitscheiding en reproductie) in dienst van het handelen zetten zonder gehechtheid zijn zeker weten superieur. Bhagavad Gita: Hoofdstuk 3 vers 7 Shri Krishna legt uit dat zelfs de wijze mensen handelen naar hun natuurlijke aard. Jouw natuurlijke aard is jouw karakter dat je opbouwt op basis van je ervaringen, kennis en opvoeding. Deze natuurlijke aard zorgt ervoor dat je vaak op een automatische piloot doorgaat, zonder bewust de juiste handeling uit te voeren. Het is daarom belangrijk om te mediteren, te reflecteren, aan yoga in de breedste zin te doen en je handelen en geest op God te richten. Door continue dit te beoefenen, kun je jezelf bevrijden van verlangens, gehechtheid, verdriet en onwetendheid. धूमेनाव्रियते वह्निर्यथादर्शो मलेन च | यथोल्बेनावृतो गर्भस्तथा तेनेदमावृतम् || 38|| dhumenavriyate vahnir yathadarsho malena cha yatholbenavrito garbhas tatha tenedam avritam Net zoals een vuur wordt bedekt door rook, een spiegel wordt gemaskeerd door stof, en een embryo wordt verborgen door de baarmoeder, zo wordt iemands kennis gehuld door verlangen. Bhagavad Gita: Hoofdstuk 3 vers 38 Shri Krishna sluit het hoofdstuk karma yoga af met de volgende zin: Breng vanaf het begin de zintuigen onder controle en dood deze vijand genaamd verlangen, die de belichaming is van zonde en die de kennis en realisatie vernietigt (3.41) Gyaan yoga en bhakti yoga Naast karma yoga, behandelt de Bhagavad Gita ook gyaan yoga en bhakti yoga. Gyaan yoga gaat over het verkrijgen van kennis en via dat pad tot verlossing te komen. Shri Krishna geeft aan dat dit een zeer lastig spiritueel pad is, waarvoor een hoog intellectuele ontwikkeling vereist is met goede begeleiding. In deze moderne tijd met een druk bestaan, is dit helemaal lastig. Vandaar dat Shri Krishna het laagdrempelige Bhakti yoga aanraadt. Bhakti kan worden vertaald als ‘liefde voor God’. Bhakti yoga is de levenswijze waarin je in alle aspecten van je leven liefde voor God hebt. Er zijn meerdere manieren om aan bhakti yoga te doen. In de Bhagavad Gita wordt beschreven wat de eigenschappen zijn van iemand die een zuivere toegewijde van Krishna is. Krishna beschrijft de eigenschappen van de mens die hem dierbaar zijn (een zuivere toegewijde) in hoofdstuk 12 vers 13-20 . Deze verzen worden ook wel de amritastakan (acht verzen zo zoet als nectar) genoemd. ‘Voor degene die mij aanbidt, die al zijn bezigheden aan mij wijdt en me onveranderlijk trouw is, die verbonden is in toegewijde dienst en altijd op me mediteert, die zijn geest op mij gericht houdt, O Partha, voor hem ben ik een snelle redding uit de oceaan van geboorte en dood.’ Bhagavad Gita: Hoofdstuk 12 vers 6-7 Conclusie Deze teksten kunnen we vandaag de dag nog toepassen. Je gaat vanzelf nadenken over het leven wanneer je de verzen uit de Bhagavad Gita bestudeert: over de keuzes die je maakt (voeding, leefstijl, vrienden, en zo veel meer), en waarom je die maakt. Onze “ronddwalende” geest en de invloed van onze zintuigen, kunnen we in bedwang houden door middel van yoga, rust en focus op God. De Bhagavad Gita is zo uitgebreid dat we in dit introductie artikel niet volledig bij alle onderwerpen kunnen stilstaan. Komend jaar zullen we daarom nog vaker de belangrijke lessen uit de Bhagavad Gita delen. Gita jayanti is een van de laatste feestdagen van ons kalenderjaar. Het boek dat ons helpt een goede zelfreflectie te hebben op het afgelopen jaar. Zodat we het komend jaar voor onszelf, onze naasten en de wereld, een sterke Arjun morgen worden. De sterke Arjun, die altijd overwint met Shri Krishna aan zijn zijde! Shubh Gita Jayanti!

  • Vivah Panchami

    Vivah Panchami wordt gevierd ter ere van het huwelijk van Shri Raam en Sita Mata. Deze feestdag wordt in Nederland in mindere mate gevierd, maar vooral in bepaalde regio's in India en Nepal wordt deze dag groots gevierd. In dit artikel delen we het verhaal van Sita en Raam, hun huwelijksleven en hoe dit gevierd wordt. Vivah betekent huwelijk en Panchami betekent de vijfde dag in de maankalender. Deze feestdag wordt zo genoemd, omdat het huwelijk van Sita en Raam plaats vond op de vijfde dag van de Shukla Paksha (wassende maan). Shri Raam is een incarnatie van Vishnu in het Treta tijdperk, met als doel demoon Ravan te verslaan. Tegelijkertijd is Sita toen als incarnatie van Lakshmi Mata de gemalin van Raam. Het verhaal Dasharath was de koning van Ayodhya en de vader van Raam, Bharat, Lakshman en Shatrughan. Allen waren intellectuele en sterke prinsen. Op een dag werd aan koning Dasharath door Maharishi Vishwamitra (een zeer gerespecteerde geleerde) gevraagd of zijn zonen Raam en Lakshman hem tijdens een yagna (ritueel) kon vergezellen en bewaken. Raam en Lakshman volgde de geleerde rishi en beschermde hem tijdens zijn yagna. Hierna reisden ze samen naar Mithila (ligt in het huidige Nepal). Toen zij aankwamen, zagen ze dat de koning van Mithila, Janak, een svayamvar georganiseerd had om zijn dochter Sita te laten huwen. Een svayamvar is een ceremonie waarin de vrouw zelf haar man mag kiezen. Svayam betekent zelf en var betekent man. Er stond wel een uitdaging te wachten voor diegene die met Sita wilde trouwen. Namelijk het optillen van de Shiva Dhanush (een gigantische boog van Shiva) en deze aanspannen. Verschillende machtige koningen en prinsen werden uitgenodigd en kwamen hierop af. Ook Raam en Lakshman namen plaats in de zaal vergezeld door Vishwamitra. Raam en Sita ware elkaar de dag ervoor al tegen gekomen in de tuinen van het paleis, waar al een vonk van liefde oversloeg. Het lukte geen enkele koning of prins om de boog ook maar eens op te tillen. Met toestemming van Vishwamitra stapte Raam op de boog af. Hij toonde zijn respect aan de boog van Shiva en tilde het met gemak op. Tijdens het aanspannen kwam er zoveel kracht vrij waardoor de boog brak. In complete blijdschap bracht Sita een bloemenkrans om de nek van Raam en koos daarmee hem als haar echtgenoot. De dagen erna werden de voorbereidingen getroffen en kwamen ook koning Dasharath, de andere twee broers van Raam en een hele stoet aan familie, vrienden en burgers uit Ayodhya om samen het feest te vieren. Tijdens de grote huwelijksceremonie waren de broers van Raam, te weten Bharat, Lakshman en Shatrughan, ook getrouwd met respectievelijk Mandavi, Urmila en Shuddhakirti. Dit verhaal komt uit de Ramayan geschreven door Tulsidas, genaamd de ShriRaamCharitaManas. In de Ramayan van Valmiki wordt het verhaal weer anders beschreven. Hoe wordt Vivah Panchami gevierd? Zoals bij ieder ander feestdag wordt deze dag goed voorbereid. Op de dag zelf is het een groot feest met vele hindoes die het als een belangrijke en goede trouwdag zien. In de geboorteplaats van Shri Raam (Ayodhya, India) en in de geboorteplaats van Sita Mata ( Janakpur , Nepal) wordt deze feestdag groots gevierd. Hier worden de mandirs gevuld met lichtjes en wordt het huwelijk in de vorm van een toneelstuk nagespeeld waar de murti’s (beelden) met mooie kleding en sieraden worden aangekleed. Op deze dag worden er door pandits Vivah Panchami Puja’s gedaan en wordt er eten geofferd dat hierna Prasad wordt. De toegewijden vasten op deze dag door bijvoorbeeld alleen fruit te eten en melk te drinken. Er wordt gezegd dat het verrichten van een puja op de dag van Vivah Panchami kan helpen om eventuele problemen binnen je huwelijk of relatie te overwinnen en weg te nemen. Ook wordt gezegd dat het vereren van Shri Raam en Sita Mata op Vivah Panchami ervoor zorgt dat je een gezegend, voorspoedig en vrolijk leven zal leiden. Maar er wordt ook gezegd om juist niet op deze dag je dochter te laten uithuwelijken, vanwege de moeilijkheden die Sita en Raam mee maakten. De liefde tussen Sita en Raam Tulsidas beschrijft in zijn versie van de Ramayan uitvoerig de eerste kennismaking tussen Raam en Sita in de tuinen van het paleis als liefde op het eerste gezicht. Het huwelijk wordt ook uitgebreid beschreven in het hoofdstuk Bala Kanda. Na het huwelijk vertrekt Sita naar Ayodhya om samen met Raam de nieuwe koning en koningin van Ayodhya te worden wanneer zijn vader zal aftreden of zal komen te overlijden. Maar Raam wordt 14 jaar verbannen naar het bos door een gemene streek van zijn stiefmoeder. Uit liefde vraagt Sita aan Raam om mee te gaan. Ook Lakshman gaat vrijwillig mee vanwege zijn trouw aan zijn geliefde broer. Tijdens deze ballingschap wordt Sita gegijzeld door demoon Ravan. Na een helse zoektocht komt Raam aan op Lanka, verslaat dan Ravan en bevrijdt zijn geliefde Sita die ten alle tijd trouw aan Raam is geweest. Terug in Ayodhya en nadat hen bekend werd dat zijn vader Dasharath is overleden, worden Raam en Sita koning en koningin van Ayodhya. In de Ramayan van Valmiki wordt het vervolg verteld. Ondanks de vrede in het land, merkten zij dat onder de bevolking onrust heerste vanwege het verhaal dat Sita een lange tijd gegijzeld was en dus verbleef bij demonenkoning Ravan. Er werd getwijfeld of zij wel trouw was gebleven aan koning Raam tijdens haar gevangenschap. Vanwege de onrust in de samenleving besloot koning Raam dat Sita afgezonderd in het bos zou gaan leven in een verblijf bij Valmiki (een geleerde en ook de schrijver van de oorspronkelijke versie van de Ramayan). In de Valmiki Ramayan wordt beschreven dat dit zou gebeuren vanwege een vloek die Vishnu in een eerder tijdperk van Brighu ontving. In dit verblijf werden Luv en Kush geboren. Luv en Kush betraden als jonge pubers het paleis en confronteerden de koning en de bevolking met het feit dat Sita onschuldig was en als een koningin een zeer ongelukkig leven leidde. De bevolking schaamde zich, maar in plaats van terug te keren naast Raam op de troon, nam Sita de beslissing om bij Bhoomi Mata (Moeder Aarde) terug te keren. Je kunt je afvragen in hoeverre Raam en Sita een gelukkig huwelijk hebben gehad. Zij zijn niet op aarde gekomen voor het aardse geluk maar met een doel om de vrede op de wereld te herstellen en daarbij ook de mensheid te laten zien wat Dharma is. Het vertrouwen tussen Sita en Raam en de band die zij hadden met elkaar was van begin tot eind onomstreden. Juist door deze verdrietige omstandigheden mee te maken, laten ze ons zien dat het leven geen sprookje is. Het meemaken van onrecht, familiedrama en verdriet zijn onderdeel van het leven. Sita en Raam laten daarin zien dat onder andere vertrouwen in elkaar en verbinding met elkaar belangrijke eigenschappen zijn in een huwelijk. Vanwege een vloek die Vishnu ontving, is het leven van Sita en Raam geen gelukkig leven geweest zoals je zou verwachten. Maar desondanks hebben zij gehandeld naar hun Dharma, de mensheid veel kennis kunnen geven waarmee wij vandaag de dag nog vele wijze lessen kunnen meenemen in ons dagelijks leven.

  • Shruti geschriften: Veda's en Upanishads

    De Shruti geschriften worden beschouwd als goddelijke openbaringen. Ze vormen de basis voor het spirituele en filosofische begrip van het universum en de menselijke zoektocht naar waarheid en zelfrealisatie. In dit artikel bespreken we de essentie van de Shruti-geschriften in het hindoeïsme: de Veda's (Rigveda, Samveda, Yajurveda, Atharvaveda). Daarna eindigen we met de Atharvaveda en de Upanishads, waarvan verzen diepe inzichten bieden in de eenheid van het individuele zelf met het universele bewustzijn. De Upanishads worden geprezen als een essentiële bron van wijsheid voor spirituele zoekers en hindoes wereldwijd.  De Veda's  De Veda's worden beschouwd als de oudste geschriften van het hindoeïsme en bestaan uit vier verzamelingen van teksten: Rigveda, Samveda, Yajurveda en Atharvaveda . Deze teksten bevatten hymnen, gebeden, rituelen en filosofische verhandelingen die een diepgaand begrip van het universum en de menselijke ervaring bevorderen. Traditioneel worden de Veda's beschouwd als "apauruseya" , wat betekent dat ze geen menselijke auteur hebben, maar geopenbaard werden aan wijzen (rishi's) in diepe meditatie en vervolgens mondeling werden doorgegeven. Rigveda  bevat meer dan duizend hymnen en lofzangen die de goden prijzen, zoals Agni (vuur), Indra (kracht) en Varun (kosmische orde). Deze teksten weerspiegelen de vroege spirituele en filosofische gedachten van het Vedische tijdperk en worden beschouwd als de oudste bron van hindoe wijsheid. De Rigveda vormt zo de basis van de gehele Vedische traditie. Samaveda  richt zich op melodieën en gezangen die tijdens rituelen en offers worden gezongen om de goden gunstig te stemmen. Veel verzen zijn overgenomen uit de Rigveda, maar hier met nadruk op muzikale intonatie en ritme. Hierdoor wordt de Samaveda gezien als de oorsprong van de Indiase klassieke muziek. Yajurveda  bevat rituele formules, gebeden en precieze instructies voor priesters om offers op de juiste manier uit te voeren. Deze Veda benadrukt de praktische kant van spiritualiteit door de handelingen te koppelen aan innerlijke intentie. Ze vormt daardoor een brug tussen kennis, devotie en rituele discipline. Atharvaveda  bevat gebeden en kennis over gezondheid, bescherming en harmonie in het dagelijks leven. De teksten behandelen zowel genezing van ziekten als spirituele bescherming tegen negatieve invloeden. Daardoor heeft de Atharvaveda een meer praktische en holistische aard dan de andere drie Veda’s.   De Veda's zijn opgebouwd uit vier delen: Samhita (mantra’s), Brahmana (rituele gidsen), Aranyaka (bosboeken voor meditatie), en Upanishads (filosofische leringen). Hierbij worden de Upanishads vaak als aparte leringen gezien. Upanishads  De Upanishads , ook wel bekend als Vedanta , vormen een essentieel onderdeel van de Vedische literatuur en bevatten de diepste wijsheid en filosofie van het hindoeïsme. Er zijn meer dan 108 Upanishads, die zich richten op filosofische onderwerpen zoals het Zelf, de aard van het universum, bewustzijn en de zoektocht naar spirituele verlichting. Deze teksten zijn als een spirituele schat die de innerlijke dimensies van het bestaan verkent en spirituele zoekers inspireert om de diepere waarheid te begrijpen en zelfrealisatie na te streven.     Een bekend vers uit de Chandogya Upanishad  is " Tat Tvam Asi " wat betekent: "Jij bent dat." Dit vers benadrukt de eenheid van het Individuele Zelf (Atman) met het universele bewustzijn (Brahman), waarmee wordt aangegeven dat het goddelijke en het menselijke in wezen één zijn. Het herinnert ons eraan dat de zoektocht naar zelfrealisatie en spirituele verlichting betekent dat we ons bewust dienen te zijn van onze ware aard en de verbondenheid met het goddelijke realiseren.     De Shvetashvatar Upanishad  benadrukt sterk de eenheid tussen het Individuele Zelf (Atman) en het Absolute Zelf (Brahman). Het bekende vers " Aham Brahmasmi " wat betekent: "Ik ben het Absolute Zelf," benadrukt de spirituele waarheid dat het ware wezen van elk individu niet gescheiden is van het goddelijke. Het nodigt uit tot zelfrealisatie en herinnert ons eraan dat we allemaal de essentie van het goddelijke in onszelf dragen.     De Taittiriya Upanishad , een rijke tekst die verschillende filosofische en spirituele onderwerpen behandelt, bevat het bekende vers " Satyam Vada, Dharmam Chara " wat betekent: "Spreek de waarheid, handel deugdzaam." Dit vers benadrukt het belang van waarheid spreken en moreel juist handelen als leidraad voor het dagelijks leven, wat een wezenlijk onderdeel is van het spirituele pad.     De Chandogya Upanishad  biedt een diepgaande verzameling dialogen die verschillende aspecten van spirituele kennis en het zelf verkennen. Het bekende vers " AUM Purnamadah Purnamidam " wat betekent: "Dit is volmaakt, dat is volmaakt." Dit benadrukt de volmaaktheid en heelheid van het universum. Het inspireert ons om de diepere waarheid achter de fenomenale wereld te ontdekken en de eenheid van het bestaan te realiseren.     De Upanishads vormen de Vedanta-filosofie, wat een waardevolle bron van spirituele kennis is en de zoektocht naar zelfrealisatie en spirituele vervulling aanmoedigt. Upa Veda  De Upa Veda's  zijn een groep van vier belangrijke teksten die aanvullende kennis bieden over verschillende aspecten van het leven en de wereld, en ze worden vaak beschouwd als afgeleiden van de vier hoofd-Veda's. De term "Upa Veda" betekent letterlijk "onder-Veda" of "aanvullende Veda". Deze teksten behandelen onderwerpen die nauw verwant zijn aan rituelen, wetenschap, en filosofie, maar gaan verder dan de basis rituele kennis die in de hoofd-Veda's wordt behandeld.  Ze zijn afgeleid uit de Shruti, maar behoren tot de Smriti-categorie — omdat ze menselijk opgesteld en toegepast zijn, niet direct geopenbaard zoals de Veda’s. De vier Upa Veda's zijn: Ayurveda, Dhanurveda, Gāndharvaveda en Sthapatyaveda. In het volgende artikel ( Smriti geschriften ) lees je er meer over. Vedanga De Vedanga’s zijn de zes traditionele disciplines of “ledematen” die worden gezien als ondersteunend voor het correct begrijpen en uitvoeren van de Veda’s, de oude heilige teksten van het hindoeïsme. Ze helpen bij het leren, interpreteren en toepassen van de Veda’s. Het woord Vedanga betekent letterlijk “ledemaat van de Veda”. De zes Vedanga’s zijn: Shiksha – uitspraak en fonetiek. Het bestudeert hoe de woorden van de Veda correct moeten worden uitgesproken, met de juiste klanken en accenten. Chandas – metriek of versleer. Het behandelt de regels van poëtische meters in de Veda’s, zodat de hymnen correct gereciteerd kunnen worden. Vyakaran – grammatica. Het richt zich op de juiste grammatica van het Sanskriet om de teksten correct te begrijpen. Nirukta – etymologie en betekenis. Het legt de betekenis van woorden uit en geeft achtergrondinformatie over de woorden in de Veda’s. Kalpa – rituelen en voorschriften. Het beschrijft de juiste uitvoering van Veda-rituelen en ceremonies. Jyotisha – astronomie en tijdrekening. Het bepaalt gunstige tijden voor rituelen en helpt bij het berekenen van de kalender. De Vedanga’s zorgen ervoor dat de Veda’s juist worden geleerd, uitgesproken, begrepen en uitgevoerd. Ze vormen de praktische en theoretische ondersteuning van de Veda’s. De Vedanga’s zijn ondersteunend aan de Veda’s, dus ze horen bij de Shruti-traditie. Ze worden niet als afzonderlijke Shastra’s gezien in de smriti-lijn, maar eerder als wetenschappelijke disciplines binnen de vedische literatuur.   De Shruti-geschriften, die als goddelijke openbaringen van hoog gezag in het hindoeïsme worden beschouwd, vormen de basis voor spirituele en filosofische inzichten. Dit artikel belicht de Veda's, met diepgaande verzen uit de Rigveda, Samveda, Yajurveda en Atharvaveda, en behandeld de Upanishads, die als essentiële materie worden beschouwd voor spirituele zoekers wereldwijd.       In het volgende artikel zal de focus liggen op de Smriti-geschriften, waaronder de Ramayan en Mahabharat, evenals Purans, Sutra's en meer. Deze teksten bieden morele en ethische richtlijnen en praktische levenslessen. Ze vullen de Shruti-geschriften aan en dragen bij aan een holistisch begrip van het hindoe wereldbeeld. Het vervolg richt zich op het verkennen van deze rijke traditie en haar betekenis voor het dagelijkse leven en spirituele groei.

  • Geschriften anno nu

    De oude Hindoe-geschriften lijken op het eerste gezicht ver van ons dagelijks leven te staan, maar hun kennis en wijsheid zijn juist verrassend actueel. In dit artikel laten we zien hoe teksten als de Ramayan en de Shrimad Bhagavad Gita nog steeds richting kunnen geven in onze moderne tijd. Ook thema’s als voeding, astrologie, en yoga – allemaal afkomstig uit Vedische bronnen – blijken waardevolle handvatten te bieden voor een gezond, gebalanceerd en bewust leven. Rituelen als anker van rust In veel geschriften wordt benadrukt dat rituelen niet alleen een religieuze betekenis dragen, maar ook rust en structuur brengen in een druk leven. Puja , meditatie of het reciteren van mantra’s zijn momenten van aandacht, waarin dankbaarheid en stilte een plaats krijgen. Puja, bijvoorbeeld, biedt een moment van reflectie en dankbaarheid, waarbij men even loskomt van de hectiek van het moderne leven. Het uitvoeren van rituelen leert ons ook discipline en aandacht, kwaliteiten die ons kunnen helpen in studie, carrière en persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast bieden deze rituelen een verbinding met culturele tradities, wat een gevoel van identiteit en gemeenschapszin versterkt.  ॐ सर्वे भवन्तु सुखिनः सर्वे सन्तु निरामयाः।   सर्वे भद्राणि पश्यन्तु मा कश्चिद् दुःखभाग्भवेत्॥   AUM Sarve Bhavantu Sukhinah Sarve Santu Niramayah Sarve Bhadrani Pashyantu Ma Kashchid Dukh Bhag Bhavet Mogen allen gelukkig zijn, mogen allen vrij zijn van ziekte. Mogen allen het goede zien, moge niemand lijden. Yajurveda - Taittiriya Aranyaka 3.6.3 Een eenvoudige mantra als deze draagt een universele wens in zich: welzijn voor iedereen. Wanneer ze met aandacht wordt uitgesproken, verandert ze de sfeer in de ruimte én in jezelf. Ethische richting in een complexe wereld De geschriften beschrijven een levenshouding waarin eerlijkheid, vriendelijkheid en mededogen centraal staan. Deze waarden zijn geen religieuze voorschriften, maar tijdloze richtlijnen die helpen om helder en evenwichtig te blijven, ook in een wereld vol meningen, competitie en afleiding. Ze leren hoe je met integriteit kunt handelen, gezonde relaties kunt opbouwen en kunt bijdragen aan een harmonieuze samenleving. Het toepassen van deze ethiek in het dagelijks leven helpt niet alleen om persoonlijke voldoening te vinden, maar ook om positieve veranderingen teweeg te brengen in de wereld om hen heen. आदित्यादि-गुण-युक्तः सत्यं प्रियं हितं च यः।  धर्मं पालयते नित्यं स पण्डितः कथ्यते जनैः॥  Adityadi-guna-yuktah Satyam Priyam Hitam Cha Yah।Dharmam Palayate Nityam Sa Panditah Kathyate Janaih॥ Degene die waarheid spreekt, vriendelijk en behulpzaam is, en altijd het pad van dharma volgt, wordt door de wereld een wijze genoemd. Bhagavad Gita - Hoofdstuk 16 vers 2  Relevante wijsheid voor het dagelijks leven Naast de ethische kennis, bieden o.a. de Ramayan en de Shrimad Bhagavad Gita praktische wijsheid die ons dagelijks leven verrijkt. Bijvoorbeeld, de Bhagavad Gita leert ons over de verschillende vormen van yoga waaronder het belang van karma yoga, het handelen zonder gehechtheid aan de resultaten. Ook de Ramayan geeft deze kennis mee. Dit concept helpt ons om beter om te gaan met stress op het werk en privé omgeving, omdat het ons leert ons te concentreren op onze acties zonder ons zorgen te maken over de uitkomst. Deze tijdloze principes bieden waardevolle inzichten die ons helpen om betere beslissingen te nemen en vrede te vinden te midden van uitdagingen.  कर्म प्रधान विश्व रचि राखा । जो जस करहि सो तस फल चाखा ॥ Karma Pradhan Vishva Rachi Rakha, Jo Jas Karahi So Tas Phal Chakha De wereld is opgebouwd rondom karma, ieder zal de vrucht proeven die past bij zijn daden. Ramcharitmanas - Hoofdstuk Aranya Kanda vers Doha 27 In deze passage spreekt Tulsidas over de rechtvaardigheid en orde van de schepping — dat het universum is opgebouwd rond het principe van karma . Tulsidas benadrukt hier dat karma  de fundamentele wet van het bestaan is — zelfs goddelijke genade (kripa) werkt niet tegen de orde van rechtvaardige gevolgen. Dit idee ligt dicht bij het concept van karma yoga  in de Bhagavad Gītā: dat we handelen volgens dharma, zonder gehechtheid aan het resultaat, omdat het resultaat altijd natuurlijk volgt uit het handelen zelf. Oude kennis voor een gezond en spiritueel dagelijks leven Naast filosofie en ethiek bevatten de geschriften praktische kennis over gezondheid , voeding  en levensstijl . Bijvoorbeeld, de Ayurveda , een oude Indiase geneeskunde die voortkomt uit de Vedische traditie, biedt richtlijnen voor gezonde voeding en levensstijl die nog steeds relevant zijn in de moderne wereld. Astrologie wordt nog steeds gebruikt voor het begrijpen van persoonlijkheden en het verkrijgen van inzicht in de menselijke ervaring. Yoga , een praktijk die zijn oorsprong vindt in de Vedische traditie, wordt wereldwijd beoefend voor fysieke gezondheid, mentaal welzijn, en spirituele groei.  हितं हितं मितं मितं अन्नं समय आहारं।सात्म्यं स्मृतं पुराणेषु स्वस्थस्य हितमुत्तमम्॥  Hitam Hitam Mitam Mitam Annam Samaya Aharam।Satmyam Smritam Puraneshu Swasthasya Hitamuttamam॥ Voeding moet heilzaam, gematigd, en op de juiste tijd genuttigd worden. Dit wordt in de oude teksten beschouwd als essentieel voor het behouden van gezondheid.  Charaka Samhita – Sutrasthana 5.7 Interpreteren van geschriften  Het is belangrijk op te merken dat veel van de Hindoe geschriften commentaren bevatten die een diepere betekenis of uitleg geven aan de oorspronkelijke tekst. Deze commentaren kunnen verschillende interpretaties bieden en soms zelfs tegenstrijdig lijken. Het is daarom essentieel om een kritische en open geest te behouden bij het bestuderen van deze geschriften, en om verschillende perspectieven te overwegen.     Het verkennen van Hindoe geschriften  Voor iedereen die geïnteresseerd is in het verkennen van de Hindoe geschriften, zijn er verschillende benaderingen die men kan volgen. Men kan beginnen met het lezen van toegankelijke vertalingen en commentaren om een basisbegrip te krijgen van de inhoud en de context van de geschriften. Daarnaast kan men deelnemen aan studiegroepen, workshops, of lezingen om dieper in te gaan op specifieke onderwerpen en om te leren van experts op dit gebied. Ook kan men online bronnen raadplegen, zoals websites en forums, waar discussies gevoerd kunnen worden en vragen gesteld kunnen worden over de geschriften en hun toepassing in het moderne leven.     Toegang tot geschriften  Gelukkig zijn veel van de Hindoe geschriften beschikbaar in verschillende talen en formaten. Ze kunnen worden gevonden in boekwinkels, bibliotheken, en online boekhandels. Daarnaast zijn er verschillende websites die gratis of tegen betaling PDF-versies van deze geschriften aanbieden.  In de wereld van vandaag, waar technologie, tempo en prestatie vaak de toon zetten, bieden deze eeuwenoude hindoe geschriften zoveel waardevolle kennis. Ze benadrukken tijdloze ethische waarden zoals eerlijkheid, mededogen en verantwoordelijkheid, die helpen om bewuste keuzes te maken en positieve relaties op te bouwen. De teksten geven ook universele wetten, zoals het principe van karma, die vandaag nog steeds inzicht geven in oorzaak en gevolg en de gevolgen van onze acties verduidelijken. Ze nodigen ons uit tot spirituele groei, door te reflecteren, te mediteren en het leven met aandacht en overgave te leven. De praktische kennis zoals over voeding, rituelen, yoga en andere levensdisciplines helpt om een gezond, gebalanceerd en bewust leven te leiden, waarin lichaam, geest en hart met elkaar in harmonie zijn. In een tijd waarin velen zoeken naar balans en richting, blijven deze oude woorden verrassend actueel, als een kompas dat helpt om met beide voeten op de grond én met een open hart in het leven te staan.

  • Geschriften: onze bibliotheek

    Het hindoeïsme heeft een enorme hoeveelheid geschriften en verhalen, van de oude Veda’s en Upanishads tot de grote epen zoals de Ramayana en Mahabharata. Het kan best overweldigend zijn om hier zelf doorheen te zoeken, omdat er zoveel is en de inhoud soms complex. Daarom hebben wij een overzicht gemaakt van de belangrijkste geschriften, compleet met links naar PDF’s en websites waar je ze kunt lezen. Zo kun je op je eigen tempo de verhalen, wijsheden en tradities van het hindoeïsme ontdekken en bekijken wat jou het meest aanspreekt. SA,HI,EN,NL staan voor respectievelijk Sanskriet, Hindi, Engels en Nederlands. Vedas Geschrift Download / Links Rigveda Rigveda (SA/HI) Rigveda (EN) Samaveda Samaveda (SA/HI) Samaveda (EN) Yajurveda Yajurveda (SA/HI) Yajurveda (EN) Atharvaveda Atharvaveda (SA/HII)-1 Atharvaveda (SA/HII)-2 Atharvaveda (EN) Upanishads Geschrift Download / Link Upanishads 108 Upanishads (EN) Brihadaranyaka Upanishad Brihadaranyaka Upanishad (EN) Taitttiriya Upanishad Taitttiriya Upanishad (EN) Katha Upanishad Katha Upanishad (EN) Isha Upanishad Isha Upanishad (EN/SA) Ithihas Geschrift Download / Link Bhagavad Gita Bhagavad Gita NL Bhagavad Gita - Zoals ze is (SA/NL) The Bhagavad Gita - with commentary (EN) Bhagavad Gita - incl. uitleg (NL) Mahabharat Mahabharata (EN) Ramayan Shri Ram Charitmanas (HI) Shri Ram Charitmanas (EN) Purans Geschrift Download / Link 18 Purans 18 Maha Purans (EN) Agni Puran agni-puran (HI) Bavishya Puran bavishya-puran (HI) Bhagawat Puran bhagwat-puran (HI) Brahamand Puran brahamand puran I (HI)  , brahamand-puran II (HI) Brahma Puran bramha puran (HI) Garuda Puran garuda puran (HI) , garuda puran (SA/EN) Kalki Puran kalki puran (HI) Kurma Puran kurma puran (HI) Linga Puran linga puran (HI) Markandeya Puran markandeya-puran (HI) Matsya Puran matsya-puran-1 (HI) , matsya-puran-2 (HI) Narad Puran narad-puran (HI) Narsimha Puran narsihma-puran (HI) Padam Puran padam-puran (HI) Shiva Puran shiva-puran (HI) , shiva-puran (EN) , Shiv-Puran (SA/EN) Skand Puran skand-puran (HI) Vaivart Puran vaivart puran (HI) Vaman Puran vaman puran (HI) Varaha Puran varaha puran (HI) Vishnu Puran vishnu-puran (HI) , Vishnu-Puran (EN) Meer lezen? Je kunt meer geschriften en boeken online vinden op: Hinduism - Sacred Texts Archive Hinduism - Holybooks Scribd: Home to the world’s documents En ook op bol.com , amazon.com , diverse puja winkels en websites zoals hieronder, vind je interessante boeken: Indian Books.nl Indibol.com

  • Smriti geschriften: Sutra's, Ithihas, Purans en meer

    De Smriti-geschriften bieden een diepgaand inzicht in de morele, filosofische en culturele onderdelen van het hindoeïsme. Onder deze waardevolle geschriften bevinden zich enkele van de meest verheven en betekenisvolle werken, waaronder de epische verhalen Ramayan en Mahabharat, de filosofische Sutra's, diverse Shastra's en nog veel meer. Deze teksten bevatten de essentie van het hindoeïsme en tegelijk morele lessen die vandaag de dag nog van toepassing zijn. In dit artikel zullen we je kennis laten maken met deze geschriften. Sutra's Het woord Sutra  betekent letterlijk “draad” — het zijn korte, beknopte uitspraken die samen een systeem van kennis vormen, net als kralen aan een draad. Sūtra’s zijn extreem compact geschreven — vaak slechts een paar woorden lang — zodat ze makkelijk te onthouden waren in een tijd zonder schriftelijke notities. Ze bevatten de essentie van een leer, bedoeld om mondeling toegelicht te worden door een leraar (guru). Deze vorm werd gebruikt om uiteenlopende kennisgebieden vast te leggen, zoals de Yoga Sutra  van Patanjali (spirituele discipline), de Nyaya Sutra  (logica) en de Kama Sutra  van Vatsyayana (de leer van liefde en menselijke relaties). Kortom, een Sutra  is niet de leer zelf, maar de beknopte vorm  waarin die leer wordt geordend en doorgegeven. De Sutra’s  binnen de Smriti zijn handleidingen die de kennis van de Veda’s en dharma toepassen in het dagelijks leven. Ze zijn bedoeld voor studenten, priesters en gezinnen. Er zijn drie hoofdgroepen: Shrauta Sutra’s  – uitleg van vedische rituelen (offerrituelen). Grihya Sutra’s  – richtlijnen voor huiselijke rituelen zoals huwelijk, naamgeving, en offerandes in huis. Dharma Sutra’s  – regels over gedrag, recht, opvoeding, en plichten. De Dharma Sutra’s  zijn bijzonder belangrijk, want daaruit groeiden later de Dharma Shastra’s  zoals de Manu Smriti  en Yajnavalkya Smriti . De Shrauta Sutra’s beschrijven grote Vedische rituelen  (yajna’s) die uitgevoerd worden volgens de Veda’s, meestal door priesters in tempels of bij koninklijke ceremonies. Ze leggen stap voor stap uit hoe offers gebracht worden aan de goden  — inclusief de precieze mantra’s, materialen en handelingen. Voorbeelden zijn de Agnishtoma  (vuurceremonie) en Somayajna  (ritueel met het soma-sap). De Grihya Sutra’s  zijn belangrijke teksten binnen de hindoe-traditie en geven gedetailleerde richtlijnen voor huiselijke rituelen en sociale ceremonies . Ze zijn toegeschreven aan verschillende wijzen ( rishi’s ) en beschrijven rituelen die het dagelijks leven doordringen, zoals huwelijksceremonies, vruchtbaarheidsrituelen en rituelen voor belangrijke levensfasen. De teksten leggen uit hoe deze rituelen correct uitgevoerd moeten worden, inclusief de juiste mantra’s, handelingen en symbolische betekenis. De Grihya Sutra’s  helpen hindoes om hun culturele en religieuze tradities in het gezin te behouden en dragen bij aan spirituele groei  en sociale verbondenheid  binnen de gemeenschap. De Dharma Sutra's gaan over gedrag, ethiek en maatschappelijke plichten (dharma) . Ze leggen uit hoe een mens zich hoort te gedragen binnen gezin, samenleving en religie. De Dharma Sutra’s vormen de voorloper van de Dharma Shastra’s . Onder de vele Sutra’s uit het hindoeïsme behoren de Apastamba-, Baudhayana-, Vasistha-, Gautama- en Gobhila-Sutras  tot de bekendste. Deze klassieke teksten behandelen samen de drie belangrijkste gebieden van religieus en sociaal leven: Dharma Sutra , Shrauta Sutra en Grhya Sutra . Door deze drie onderwerpen te behandelen, bieden deze Sutra’s een volledig overzicht van zowel persoonlijk als maatschappelijk religieus handelen. Hieronder een aantal bekende Dharma Sutra's: Apastamba Dharma Sutra  – Toegeschreven aan de wijze Apastamba; behandelt rituelen, sociale regels, en plichten van huishouders. Baudhayana Dharma Sutra  – Behandelt huwelijk, familieverplichtingen, ceremonies en ethische richtlijnen. Vasistha Dharma Sutra  – Richt zich op moreel gedrag, sociale plichten en rituelen. Haritiya Dharma Sutra  – Bevat regels voor dagelijks leven en offerpraktijken. Gautama Dharma Sutra  – Richt zich op recht, plichten en rituelen, vaak met nadruk op juridisch handelen. Overige Sutra's Naast de 3 hoofdgroepen van Sutra's, zijn er nog 3 andere bekende Sutra's: Nyaya Sutra’s , Yoga Sutra’s en de Kama Sutra. De Nyaya Sutra  is een zelfstandige filosofische tekst die onderdeel is van de Nyaya Darsana , een van de zes klassieke Indiase filosofische scholen. Geschreven door Gautama (Aksapada) , behandelt het systematisch logica, kennisleer en redeneren , en legt het uit hoe we betrouwbare kennis van de werkelijkheid kunnen verkrijgen. In tegenstelling tot teksten zoals de Shulba Sutra (kennis over wiskunde en geometrie) , die onderdeel zijn van de Shrauta Sutra’s  en dus verbonden zijn met rituelen en de Vedanga Kalpa, staat de Nyaya Sutra volledig op zichzelf. Het is geen hulpmiddel voor rituelen of Veda’s, maar een zelfstandig systeem van filosofische en wetenschappelijke kennis , gericht op het correct denken, bewijsvoering en het begrijpen van waarheid. De Yoga Sutra’s van Patanjali  behoren ook tot de Smriti -literatuur onder de yogashashtra's Ze behandelen de systematische beoefening van yoga , bewustzijn, en het pad naar bevrijding ( moksha ). Ze bestaan uit 195 korte Sutra’s die de 8 stappen van yoga (Ashtanga Yoga) uitleggen. Ook behandelde Patanjali de Pancha Kleshas, deze hebben we toegelicht in dit artikel: De Pancha Klesha's, de vijf oorzaken van verdriet De Kama Sutra  van Vatsyayana  behoort tot de Kama Shastra’s  — een latere ontwikkeling binnen de Sutra-traditie. Waar de Dharma Sutra’s het ethische leven ordenen en de Artha Shastra’s het politieke en economische leven, richt de Kama Sutra zich op het esthetische en relationele leven : liefde, relaties, kunst van communicatie, harmonie tussen partners. Het woord kama  betekent niet alleen lichamelijke liefde, maar verwijst breder naar genot, schoonheid, kunst van het samenleven en emotioneel welzijn . De Kama Sutra is dus geen erotisch boek , zoals in het Westen vaak gedacht wordt, maar een filosofische en sociale gids  over relaties, huwelijk, liefde, harmonie tussen partners en het cultiveren van verfijnde levensvreugde ( kama ) — waar seksuele handelingen onderdeel zijn van de menselijke relatie en in balans staan met emotionele en spirituele verbondenheid . Binnen de bredere context van de Sutra’s  hoort de Kama Sutra bij de groep van menselijke doelen (purusartha’s) : dharma (ethiek), artha (welvaart), kama (liefde en genot) en moksa (spirituele bevrijding). De tekst helpt mensen een gebalanceerd en bewust leven  te leiden waarin zintuiglijk genot, morele waarden en spirituele groei elkaar aanvullen. Shastra's In de Vedische filosofie zijn er vier doelen van het menselijk leven ( Purusartha ), die samen het pad naar een evenwichtig en zinvol bestaan vormen: Dharma  – juist handelen, morele plicht, leven in harmonie met kosmische orde. Artha  – welvaart, materiële zekerheid, goed bestuur en werk. Kama  – plezier, liefde, schoonheid, emotioneel welzijn. Moksa  – bevrijding, spirituele vrijheid, inzicht in het ware Zelf. De Purusartha’s  zijn de doelen van het leven , de Shastra’s  zijn de gidsen  die tonen hoe je die doelen bereikt zodat een mens zowel materieel  als spiritueel  in balans leeft. In de Indiase traditie zijn Shastra's verhandelingen of disciplines die systematisch kennis over een bepaald gebied geven. Ze worden vaak geordend naar de vier doelen van het leven, de purusharthas: Dharma of morele en maatschappelijke regels, Artha of rijkdom, bestuur en economie, Kama of plezier, liefde en esthetiek, en Moksha of spirituele bevrijding. Bijbehorende Shastras zijn bijvoorbeeld Dharmashastra voor ethiek en sociale orde, Arthashastra voor politiek en economie, Kamashastra voor menselijke relaties en genot, en Mokshashastra of Jnana Shastra voor spirituele kennis en bevrijding. Daarnaast zijn er Shastras die specifieke vakgebieden behandelen, zoals Shilpashastra voor bouwkunst en beeldhouwkunst, Ayurvedashastra voor geneeskunde, Sangeetashastra voor muziek en zang, en Yogashastra voor lichamelijke en geestelijke discipline. Zo vormen de Shastras samen een uitgebreid kader voor het leven, van praktisch handelen tot spiritueel inzicht. Dharma Shastra's De Dharma Shastra's  zijn oude teksten die uitleggen hoe je een goed leven kunt leiden. Ze geven richtlijnen over wat je kunt doen als kind, student, ouder of oudere, en hoe je respectvol met anderen omgaat. Ook vertellen ze over rituelen, feestdagen en de verantwoordelijkheden in gezin en samenleving. De bekendste Dharma Shastras zijn: Manusmriti  – één van de oudste teksten over plichten en regels in het dagelijks leven. Yajnavalkya Smriti  – legt wetten, rituelen en ethiek overzichtelijk uit. Narada Smriti  – vooral gericht op rechtvaardigheid en regels voor samenleven. Vishnu Smriti  – combineert ethiek, rituelen en sociale regels. Kortom, de Dharma Shastra's helpen je te begrijpen wat het betekent om eerlijk, verantwoordelijk en respectvol te leven, zowel naar jezelf als naar anderen toe. We belichten de Manusmriti en de Yajnavalkya Smriti hieronder. Manusmriti , het Wetboek van Manu, is een eeuwenoude hindoe tekst die ethische richtlijnen biedt voor sociaal gedrag. Het adresseert rechtvaardigheid, moraliteit en individuele plichten in de samenleving. De tekst belicht normen voor gedrag, straffen en deugdzame levenswijzen, waarbij het een diepgaande inkijk biedt in het sociaal aspect volgens hindoe normen. Manusmriti blijft van historisch en cultureel belang, waarbij het een gids vormt voor morele en sociale verantwoordelijkheden, gepaard met discussie over interpretaties en moderniteit.  Eén van de bekendste en meest geciteerde delen gaat over de 10 richtlijnen of regels van Dharma . Deze worden soms de “Dasa Dharma”  genoemd: Waarheid spreken , geweldloosheid , niet stelen , zuiver leven , respect voor ouders en leraren , zelfbeheersing , rechtvaardigheid en eerlijkheid , gastvrijheid , vergevingsgezindheid en meditatie en spirituele oefening .   Yajnavalkya Smriti , toegeschreven aan Rishi Yajnavalkya, is een juridisch geschrift dat een breed scala aan onderwerpen beslaat, waaronder burgerlijk recht, strafrecht en ethiek. Deze tekst biedt gedetailleerde richtlijnen voor het leiden van een dharmisch, moreel en deugdzaam bestaan. Het bevat voorschriften voor sociale interacties, huwelijk, eigendomsrechten en morele plichten. Yajnavalkya Smriti draagt bij aan de hindoe juridische traditie en benadrukt het belang van ethiek in het dagelijks leven. Het blijft een waardevolle bron voor het begrijpen van de sociale en ethische normen die in de hindoe samenleving worden gehandhaafd.  Artha Shastra's Artha Shastra's belicht de economie, bestuur en politiek als essentiële facetten van de hindoeleer. Deze bevat gedetailleerde principes voor goed bestuur, economisch beheer en politieke strategieën. Artha Shastra biedt inzichten in staatsmanschap, administratie en het handhaven van sociale orde. Met aandacht voor diplomatie, belastingen en rechtssystemen, fungeert Artha Shastra als een tijdloze gids voor effectief bestuur en economische stabiliteit, waarbij het de fundamenten legt voor politiek en economisch denken binnen de hindoe traditie. Itihasas  De Itihasas  zijn de grote epische verhalen van het hindoeïsme: de Ramayan  en de Mahabharat . Het woord Itihasa  betekent letterlijk “zo is het gebeurd”, wat aangeeft dat deze verhalen worden gezien als gebeurtenissen uit het verleden met diepe morele en spirituele betekenis. Ramayan , geschreven door Maharishi Valmiki in het Sanskrit, is een belangrijk hindoe-episch gedicht (epos) d at het meeslepende verhaal vertelt van Shri Raam, zijn echtgenote Sita en de toegewijde metgezel Hanuman. Later hebben ook andere schrijvers het verhaal herschreven, zoals Tulsidas , wiens versie bekendstaat als de Shri Raam Charitamanas . Ongeacht de schrijver, bevat dit verhaal diepgaande thema's zoals deugd, rechtvaardigheid en trouw. Het beschrijft d e avonturen, morele dilemma's en heldendaden van Shri Raam tijdens zijn zoektocht naar Sita Mata, die door de demonische koning Ravan was ontvoerd. De Ramayan is een bron van inspiratie en bevat morele lessen, die vandaag de dag nog van toepassing zijn.    Mahabharat , een episch meesterwerk geschreven door  Veda Vyasa , vertelt het verhaal van de strijd tussen de Kauravs en Pandavs. Dit uitgebreide epos bevat ook de verlichtende Shrimad Bhagavad Gita , een dialoog tussen Arjun en Shri Krishna. De Gita behandelt diepgaande morele dilemma's en de plichten van het leven, met universele wijsheden over rechtvaardigheid, karma en devotie. Purans De Purans  zijn oude hindoeïstische geschriften die verhalen, legendes en wijsheid bevatten. Ze gaan over goden en godinnen, helden, kosmos, schepping, dharma en rituelen. Ze leggen moeilijke ideeën van de Veda’s op een begrijpelijke manier uit, vaak in de vorm van verhalen en geven ze richtlijnen voor dagelijks leven en spirituele oefening. De Purans zijn bedoeld om mensen te inspireren en te helpen dharma te begrijpen, zelfs als ze geen uitgebreide kennis van de Veda’s hebben. Er zijn achttien Maha Purans, elk met zijn eigen specifieke inhoud en focus en achttien Upa Purans. De 18 Maha Purans  (grote Purans) zijn de bekendste en worden gezien als de belangrijkste, omdat ze het meest uitgebreid zijn en een volledige visie op het universum, dharma en spiritualiteit geven. Hier zijn de achttien Maha Purans me t een korte beschrijving:   Vishnu Puran : Behandelt de verering van Shri Vishnu en beschrijft hoe hij telkens opnieuw op aarde verschijnt (zijn avatars , zoals Raam  en Krishna ) om het goede te beschermen en het kwade te verslaan . De tekst legt ook uit hoe de wereld is ontstaan, hoe de tijd zich herhaalt in cycli, en hoe mensen volgens dharma kunnen leven. Shiva Puran : Is gewijd aan de verering van Shri Shiva en bevat verhalen over zijn levenscyclus, zijn macht, huwelijken met Sati en Parvati, en de betekenis van de Shiva Linga. Bhagavat Puran : Ook bekend als Shrimad Bhagavatam , vertelt het verhaal van Shri Krishna en benadrukt bhakti (devotie) als een pad naar verlossing.  Narad Puran : Bevat leringen over moraal, rituelen, muziek, en spirituele kennis, verteld door de wijze Narada.   Padma Puran : Gaat over schepping, kosmologie, pelgrimsplekken en de lof van Shri Vishnu en Devi Lakshmi. Brahma Vaivarta Purana : Richt zich op de relatie tussen Krishna en Radha en de schepping van de wereld. Agni Puran : Gaat over kosmologie, rituelen, medicijnen, grammatica, en krijgskunst; een encyclopedische tekst. Brahma Puran : Richt zich op de verering van Brahma en b eschrijft de schepping van het universum, de geografie van Bharata (India) en verhalen over tempels en heilige plaatsen. Brahmand Puran : Beschrijft de structuur van het universum en bevat de bekende Lalita Sahasranama  (de duizend namen van Devi). Bhavishya Puran : Letterlijk “de Purana van de toekomst”; bevat profetieën, maar ook verhalen over koningen en rituelen. Garud Puran : Verteld door Garuda aan Vishnu; behandelt rituelen rond de dood, het hiernamaals en ethiek. Kurma Puran : Beschrijft Vishnu’s Kurma-avatar (schildpad) en bevat leringen over dharma, yoga en verering. Varah Puran : Vertelt over Vishnu’s Varaha-avatar (zwijnvorm) en over pelgrimsplekken en rituelen .  Vaman Puran : Richt zich op Vishnu’s Vamana-avatar (dwergvorm) en bevat verhalen over zijn incarnaties. Matsya Puran : Beschrijft Vishnu’s Matsya-avatar (visvorm) en behandelt kosmologie en bouw van tempels. Linga Puran : Verklaart de oorsprong en betekenis van de Shiva Linga en verhalen over Shiva’s scheppende kracht. Markandeya Puran : Bekend om het Durga Saptashati -gedeelte, waarin het gevecht van Devi Durga tegen Mahishasura wordt beschreven Skanda Puran : De grootste Purana; gewijd aan Skanda (Kartikeya), zoon van Shiva, met verhalen over pelgrimsoorden en morele lessen. Samhita  Het woord Samhita  betekent letterlijk “verzameling”. Binnen de Smriti  verwijst dit naar verzamelingen van hymnen, regels of verzen die een bepaald onderwerp praktisch beschrijven — bijvoorbeeld rituelen, gebeden of religieuze handelingen. In de Shruti  zijn de Samhita’s de delen van de Veda’s zelf (zoals Rigveda Samhita). In de Smriti -context wordt het woord soms breder gebruikt voor verzamelingen van religieuze regels of liederen die gebaseerd zijn op de Veda’s, maar niet zelf openbaring zijn. Bekende Samhita’s in de Smriti-traditie  zijn: Vaikhanasa Samhita  – Beschrijft rituelen en tempelverering van Vishnu, vooral in Zuid-India (Vaikhanasa-traditie). Pancharatra Samhita’s  – Een verzameling van meer dan 100 teksten over Vishnu-bhakti, tempelrituelen en yoga. De bekendste zijn: Isvara Samhita Pauskara Samhita Satvata Samhita Ahirbudhnya Samhita Shaiva Samhita  – Een tekst over de verering van Shiva, yoga, en spirituele praktijk. Devi Samhita  – Een tekst die verhalen over de godin (Devi) vertelt en de kracht van Shakti uitlegt. Parashara Samhita  – Bevat richtlijnen over dharma, astrologie en morele regels volgens de wijze Parashara. Upa Veda  De Upa Veda's  hebben we beknopt benoemd in het vorige artikel en uitgelegd dat deze niet onder de Shruti's vallen maar onder de Smriti's. De Upa Veda's spelen een belangrijke rol in de toepassing van de kennis die in de hoofd-Veda's wordt gepresenteerd, door praktische en filosofische inzichten te bieden die een integraal onderdeel vormen van het dagelijks leven. Ze zijn fundamenteel voor de hindoeïstische benadering van gezondheid, kunst, militaire strategie en architectuur. Elke Upa Veda is nauw verbonden met een specifiek aspect van het menselijke bestaan, en samen helpen ze bij het begrijpen en beheersen van verschillende elementen van de wereld en het universum.  De vier belangrijkste Upa Veda's  zijn:  Ayurveda (gezondheidswetenschap)  Dhanurveda  (krijgskunst)  Ghandarvaveda  (muziek en kunsten) Sthapatyaveda , ookwel Shilpaveda  of Vastuveda (bouwkunde, beeldhouwkunst, architectuur) Ayurveda omvat de traditionele Indiase geneeskunde met een holistische benadering van gezondheid. Deze oude wetenschap richt zich op het behoud van welzijn en de behandeling van ziekten door middel van natuurlijke methoden. Ayurveda benadrukt de balans tussen lichaam, geest en ziel, waarbij kruiden, dieet, yoga en levensstijlveranderingen worden ingezet om gezondheid te handhaven. Met aandacht voor individuele constituties (dosha's) en de invloed van seizoenen, biedt Ayurveda een geïntegreerde aanpak voor genezing en preventie, waardoor het een waardevolle bijdrage levert aan het wereldwijde medische landschap met zijn eeuwenoude kennis. We hebben over de Ayurveda een aantal artikelen geschreven. Je vindt ze hier: Ayurveda – de geneeswijze voor het leven (1/3) , Ayurveda - Kenmerken van de 3 dosha's en voeding (2/3) en Ayurveda - Ayurveda anno nu (3/3)   Dhanurveda  omschrijft de oude Indiase wetenschap van oorlogsvoering en militaire strategie. Deze discipline omvat gedetailleerde inzichten in tactieken, strategieën en de kunst van het vechten. Dhanurveda behandelt niet alleen de fysieke aspecten van oorlog, maar ook ethische normen voor strijders en leiderschap. Het biedt praktische richtlijnen voor het gebruik van wapens, legerformaties en strategische planning. Deze tekst draagt bij aan de bredere kennis van militaire en defensieve wetenschap in de oude Indiase cultuur, waardoor het een waardevolle bron is voor de studie van historische krijgskunst en strategische denkwijzen.    Gandharva Veda beschrijft de kijk op muziek, zang, dans en kunst binnen de hindoe traditie. Deze tekst presenteert richtlijnen voor de creatie en waardering van kunst en muziek. Gandharva Veda behandelt niet alleen technische aspecten van muziek, maar benadrukt ook de spirituele dimensie, waarbij artistieke expressie wordt gezien als een middel om de geest te kalmeren, emoties te zuiveren en de ziel in verbinding te brengen met het Goddelijke.   De Sthapatyaveda , ook wel Shilpaveda  genoemd, behandelt de kennis van bouwkunst, architectuur en beeldhouwkunst . Het is verbonden met de Atharvaveda  en richt zich op het ontwerpen en construeren van gebouwen, tempels, steden en rituele altaren volgens de Vedische principes. De Sthapatyaveda geeft richtlijnen voor Vastu , de harmonieuze inrichting van ruimtes, en beschrijft de juiste verhoudingen, vormen en ornamenten om zowel functioneel als esthetisch perfecte constructies te maken. Het combineert praktische kennis met spirituele inzichten, omdat de constructies vaak bedoeld zijn voor rituelen en als uitdrukking van kosmische orde. Hiermee vormt de Sthapatyaveda een belangrijk onderdeel van de Vedische traditie waarin kunst, architectuur en religie nauw met elkaar verbonden zijn. De hindoeïstische geschriften – van de Dharma Shastra’s tot de Upa Veda’s – vormen samen een rijke bron van kennis, inspiratie en levenswijsheid. Ze laten zien hoe spiritualiteit, filosofie en het dagelijks leven met elkaar verbonden zijn. De Manusmriti en Yajnavalkya Smriti geven richting in ethiek en recht, terwijl de Ramayan en Mahabharat epische verhalen combineren met tijdloze morele lessen. Deze eeuwenoude teksten blijven ook vandaag relevant: ze helpen ons om stil te staan bij wat echt belangrijk is, om bewust te leven en om in balans te blijven met onszelf, anderen en het goddelijke.

  • Diwali, het lichtjesfeest

    Diwali is een mooi en bijzonder feest en dat willen wij allen thuis op een spirituele en gezellige manier vieren. Rondom Diwali worden vele festiviteiten georganiseerd. Wat is er zo bijzonder aan Diwali? Wat betekent verlichting? Wordt Lakshmi Mata alleen gezien als de gever van welvaart in de vorm van geld? Wat betekent de terugkeer van Shri Raam voor ons? Waarom zegt men dat Diwali 5 dagen duurt? De bijzondere nacht Diwali is meer dan een lichtjesfeest. Zo is de diya die ons verlicht in de duisternis een van de mooie symbolische gedachten die gekoppeld wordt aan Diwali. Tevens is het extra bijzonder dat wij Diwali vieren op de nacht van de nieuwe maan, waarop de maan juist onzichtbaar is en het een van de donkerste dagen van het jaar is. Volgens het hindoeïsme kunnen we energie vinden in alles om ons heen, zoals de natuur, het universum, al het leven op aarde en ook in elk individu. De fenomenen in de natuur, vinden ook plaats in ons. Zo’n donkere nacht heeft dan ook een effect op ons en de aankomende donkere dagen zal ons ook lichamelijk beïnvloeden. Wanneer we herkennen dat we onwetend zijn (tamas) of in duisternis verkeren, dan kunnen we leren en ervaren wat kennis en verlichting is (sattva). Dit wordt dus gesymboliseerd met de diya’s. Een Griekse filosoof zei ooit “ik weet dat ik niets weet”. Op zo’n nacht als deze mag het besef er zijn dat we heel weinig weten en we met weinig ons leven zo goed mogelijk proberen te leiden. Verlichting betekent dat we kennis hebben en waarmee we onszelf, anderen en de wereld beter kunnen begrijpen. We kunnen dan de juiste keuzes maken en daarmee onszelf uit de duisternis van verdriet en pijn helpen. ॐ असतो मा सद्गमय ।  तमसो मा ज्योतिर्गमय ।  मृत्योर्मा अमृतं गमय ।  AUM Asato Maa Sad-Gamaya Tamaso Maa Jyotir-Gamaya  Mrtyor-Maa Amrtam Gamaya Leid mij van het onwerkelijke naar het werkelijke. Leid mij van de duisternis naar het licht. Leid mij van de dood naar onsterfelijkheid. Lakshmi Puja Op Diwali wordt Lakshmi Mata vereerd. Volgens de geschriften is zij op deze dag is ontstaan uit het karnen van de oceaan. De betekenis van Lakshmi vinden we terug in het woord Laksh, wat “doel” betekent. Lakshmi Mata helpt jou met het begrijpen en herkennen van jouw doel. Een aantal van haar bijnamen zijn Sri (nobele godin) en Kamala (zij die op een lotus zit). Lakshmi Mata is de prakriti energie, datgene dat ontstaan creëert, het materialisme en de Maya (illusie, aardse rijkdom en materialisme). Vandaar dat men Lakshmi Mata associeert met aardse rijkdom. Maar Lakshmi Mata is meer dan aardse rijkdom; zij bestaat uit acht verschillende vormen: Ashta Lakshmi. Lakshmi Mata wordt niet alleen vereerd voor financiële rijkdom. We zijn haar dankbaar voor alle diverse rijkdommen die wij in ons aardse bestaan kennen. Tijdens Diwali wordt het huis schoon gemaakt en overal diya’s gezet om Lakshmi Mata met een warm welkom te ontvangen. Net zo belangrijk is het om in ons lichaam en geest, diezelfde reinheid te hebben om Lakshmi Mata welkom te heten. Waar negatieve gedachten zijn, gierigheid of verlangen naar rijkdom is, daar zal Lakshmi Mata niet verblijven. Waar vrede en tevredenheid overheersen, daar zal Lakshmi Mata plaatsnemen. Symbolisch zien we dit terug in de murtis (beelden) of afbeeldingen waarop zij zittend op een lotus wordt afgebeeld: zij blijft zitten en zal niet weglopen. Voor meer informatie over de voorbereidingen en de puja van Lakshmi Mata zie ons artikel over Diwali voorbereidingen. Op onze mantra’s en meer pagina vind je een aantal Lakshmi mantra’s en de Lakshmi aarti . Terugkeer van Shri Raam Lakshmi Mata ontvangt de meeste aandacht tijdens Diwali, maar voor velen is het ook een feestdag ter ere van Shri Raam, die na 14 jaar ballingschap tezamen met Sita Mata en zijn broertje Lakshman terugkeerde naar Ayodhya. De viering van zijn terugkeer staat symbolisch in hetzelfde licht van de eerder beschreven verlichting. Ayodhya ontving namelijk de meest Dharmische koning die ooit op aarde zou regeren, waardoor het rijk op diverse manieren geluk en vrede ervaarde. Raam Rajya (het koninkrijk van Shri Raam) wordt als de meest gelukzalig en vredige koninkrijken ooit beschreven. Met andere woorden, de verlichting van een rijk begint met een goede Dharmische leider. In ons gezin en familie zou er ook een rechtvaardige (Dharmische) en vredige leider moeten zijn, zodat wij ook een gelukkig en vredig leven zullen hebben. Hopelijk kunnen we tijdens Diwali deze leider in ons aanwakkeren! Shubh Diwali! Wens jouw familie en vrienden een fijne Diwali met onze nieuwe selectie aan wenskaarten. Op Diwali wenst iedereen elkaar een Shubh (fijne) Diwali. Tegenwoordig worden er vele verschillende afbeeldingen gedeeld via Whatsapp en social media, daarom hebben wij een selectie afbeeldingen verzameld die je kunt delen met jouw familie en vrienden.

  • Kies een Shubh Diwali wenskaart

    Op Diwali wenst iedereen elkaar een Shubh (fijne) Diwali. Tegenwoordig worden er vele verschillende afbeeldingen gedeeld via Whatsapp en social media, daarom hebben wij een selectie afbeeldingen verzameld die je kunt delen met jouw familie en vrienden. ​ Klik een paar tellen (of met de rechtermuisknop) op de afbeelding om deze op te slaan of swipe verder! Wie wens jij een Shubh Diwali? Lukt het niet in de app? Open de pagina via deze link en download de afbeeldingen! Shubh Diwali wenskaarten website pagina

  • Diwali - vijf bijzondere dagen

    Eigenlijk bestaat het Diwali festival uit 5 bijzondere feestdagen. Benieuwd hoe deze dagen eruitzien en welke rituelen jij kan uitvoeren? Sommigen vieren zelfs een zesde dag ervoor nog! Lees hieronder over deze feestdagen. Dhanteras Op Dhanteras viert men het ontstaan van (Dhana) Lakshmi Mata. Ook Kubera (Devta van de rijkdom) wordt deze dag vereerd. Daarnaast vieren we de geboorte van de Devta van de Ayurvedische geneeskunde, Dhanvantari. Plaats op deze dag een diya buiten het huis. Dit wordt de Yamadeep (voor de god van de dood) genoemd en dient ter voorkoming van het onvoorziene overlijden van familieleden. Narak Chaturdashi Op Narak Chaturdasi viert men de overwinning op de demon Narakasura. Na een zegen van Brahma, kon alleen zijn moeder, Bhudevi (aarde) hem doden. Krishna en zijn vrouw Satyabhama (een incarnatie van Bhudevi), versloegen Narakasura na lange strijd. Probeer het Ayurvedische Abhyanga snan ritueel dat zorgt voor goede gezondheid. Dit is een sesamoliemassage, gevolgd door een bad, bij voorkeur voor zonsopkomst. *volgens Drikpanchang valt Narak Chaturdashi dit jaar op dezelfde dag als Diwali (20 oktober 2025) Diwali Diwali (of Deepawali) staat in het teken van de letterlijke en symbolische verlichting: het licht overwint duisternis. Deze dag doen we een Lakshmi Mata puja in dankbaarheid voor alle vormen van rijkdom in ons leven en vieren we de terugkeer van Shri Ram. Steek deze dag diya's aan om deze verlichting te verwerkelijken en te vieren. Lees er meer over in onze post over Diwali ! Govardhan Puja Krishna redde onder de Govardhan berg zijn dorp. Hij leerde de dorpelingen namelijk dat de berg bedankt moest worden in plaats van Indra Dev, waarop Indra Dev hoogmoedig een regenstorm losliet. De bewoners werden beschermd met hulp van Krishna door onder de Govardhan berg te schuilen. Daarnaast staat deze dag de jonge Brahman genaamd Vaman (5e incarnatie van Vishnu) centraal. Om de arrogantie van koning Bali te breken vroeg Vaman om een gift. Na alle werelden gegeven te hebben, zag koning Bali genoodzaakt zichzelf te geven. Bhaiya Dooj In gelijkenis met Raksha Bandhan is dit een feestdag waarop de band tussen broer en zus gevierd wordt. De zus zet tilak op het voorhoofd van de broer. Dit symboliseert de zegen op een lang en voorspoedig leven van de broer. Hiervoor bedankt hij haar met een cadeau. Dus broers, wees voorbereid! ;) Govatsa Dwadashi (Vasu Baras) - 6e dag? In bepaalde streken van India is het gebruikelijk om een dag vóór Dhanteras deze feestdag te vieren. Govatsa Dwadashi ofwel Vasu Baras staat in het teken van het vereren van koeien en kalven. Tarweproducten worden gegeven aan deze dieren ter verwennerij. Toegewijden, die deze feestdag vieren, vasten ook door het niet eten van tarwe en melkproducten gedurende de dag. Deze vrat (vasten) heet ook de Nandini Vrat. Nandini is de gezegende koe die vaak bij Shiva afgebeeld staat. Een feestelijke vijf dagen toegewenst!

  • Terugblik Hanuman Jayanti Event - 2025

    Op zaterdag 12 april 2025 vierden we samen met 70 jongeren Hanuman Jayanti. Op deze bijzondere dag vereren we Hanuman, de grootste bhakt van Shri Raam. Het event stond in het teken van spiritualiteit, muziek, kennisdeling en gezelligheid, waarbij we o.a. gezamenlijk de Hanuman Chalisa en de Ramayan reciteerden. Bovendien leerden we wat de Ashta Siddhis van Hanuman zijn en wat deze krachten ons vandaag de dag leren. Lees snel verder! Puja Het event vond plaats in het L&C Event Center in Rotterdam. De ruimte werd omgetoverd tot een spirituele plek dankzij de decoraties van Desi Decoration en de murties van de  Laxmi Nagar Store , met natuurlijk ook een plek voor de puja. De deelnemers werden verwelkomd met vegan cupcakes van Yumbons , frisse sapjes en kirtans en bhajans gezongen door Veer Kalicharan en Meera Seetal van Music by Aravinda . Ondertussen verzorgde Pandit Rishi Moenessar de puja. Het Event Team zorgde voor rooth, mohan bhog en fruit als prasaad om te offeren aan Hanuman. Daarna mochten de deelnemers bloemen, tulsi en sindoor offeren. Na het offeren konden de deelnemers meteen een beschermende rakhi (raksha sutra) laten binden door de pandit.   Hanuman Chalisa en Ramayan Vervolgens begonnen we met een krachtig gezamenlijk gebed gevolgd door een kirtan. Onder begeleiding van Meera zong het voltallige jongerenpubliek gezamenlijk de Hanuman Chalisa. De tekst en Nederlandse vertaling werden duidelijk geprojecteerd, waardoor iedereen actief kon participeren. Tijdens het zingen werd niet alleen de kracht van Hanuman opgeroepen, maar maakten we ook zijn spirituele reis mee. Door het reciteren van de Chalisa ontdekten we zijn kracht en verbondenheid met het goddelijke, en vroegen we Hanuman om steun, bescherming en wijsheid. Aansluitend reciteerden we enkele krachtige doha’s uit de Ramayan, met speciale focus op het hoofdstuk Kishkinda Kaand . Dit deel vormt het hart van het epos en beschrijft de bijzondere eerste ontmoeting tussen Shri Raam en Hanuman. Hanuman, in vermomming als oude rishi, benaderde Raam en Lakshman aanvankelijk zonder hen te herkennen. Toen het besef kwam, bood hij meteen zijn excuses aan. Raam, die Hanuman wél meteen herkende, sprak liefdevol: "Jij bent mij dierbaarder dan zelfs mijn broers."  Dit ontroerende moment benadrukt de diepe band tussen beiden en laat ons stilstaan bij Hanuman’s onvoorwaardelijke toewijding en zijn essentiële rol in het leven van Shri Raam. Prasaad en Samenzijn Na dit spirituele moment was het tijd voor een korte pauze waarin rooth en mohan bhog werden geserveerd. Terwijl de band sfeervolle liederen speelde, kregen deelnemers de gelegenheid om verder te bidden, bloemen te offeren, prasaad te nuttigen of simpelweg in stilte te reflecteren. De geur van wierook, het zachte gezang en de kleurrijke bloemen droegen bij aan een serene ambiance.   Ashta Siddhis In het tweede deel van de avond gingen we dieper in op de Ashta Siddhis  – de acht spirituele krachten die Hanuman beheerst en die vandaag de dag nog steeds relevant zijn. In kleinere groepen verkenden we samen de betekenis van: Anima  – Jezelf klein maken Mahima  – Jezelf groot maken Garima  – Zwaarte of standvastigheid Laghima  – Lichtheid of flexibiliteit Prapti  – Het schijnbaar onmogelijke bereiken Praakaamya  – Manifestatiekracht Isitva  – Heerschappij over de omgeving Vasitva  – Beheersing van verlangens en emoties De gesprekken waren levendig en diepgaand. Zo zagen deelnemers in Garima  een metafoor voor innerlijke stabiliteit, terwijl Laghima  juist flexibiliteit in veranderende situaties symboliseerde. Het werd duidelijk dat deze oude wijsheden verrassend actueel zijn en inzicht bieden in persoonlijke groei en mentale kracht. Afsluiting en saamhorigheid De avond eindigde in een warme en gezellige sfeer. Onder het genot van heerlijke nasi met groenten, sambal en gebakken banaan werden er volop gesprekken gevoerd. Er werd gelachen, verhalen gedeeld en nieuwe vriendschappen ontwikkeld. Veel aanwezigen gaven aan dat ze zich welkom en geïnspireerd voelden door de positieve energie van de avond. Wat deze avond extra bijzonder maakte, was de aandacht voor duurzaamheid: de borden en bakjes, werden geleverd door Dutch Bio Pack  – een mooie, milieuvriendelijke bijdrage aan een spirituele en verbindende avond. We willen alle deelnemers hartelijk bedanken voor hun aanwezigheid, inzet en positieve energie. Daarnaast willen we in het bijzonder alle vrijwilligers en sponsors bedanken die samen met ons dit event hebben neergezet: Desi Decoration , Yumbons , Laxmi Nagar , Music by Aravinda , Bloemenmala en Dutch Bio Pack . Wil je er de volgende keer ook bij zijn? Houd dan zeker onze socials in de gaten voor updates over toekomstige events. Samen bouwen we aan een hechte, bewuste en betrokken gemeenschap waarin we het hindoeïsme voort kunnen zetten.

bottom of page